Επιτέλους, το κλείσαμε!

Αυτό ήταν λοιπόν. Μπήκε και η Κτηνιατρική Σχολή στο χορό των καταλήψεων. Τελευταία και καταϊδρωμένη. Τις τελευταίες ημέρες είχε αναρτηθεί ένα πανό στη Φοιτητική Λέσχη: «Επιτέλους κλείστε την Κτηνιατρική». Οι φοιτητές της Σχολής υπάκουσαν πάραυτα και την έκλεισαν. Έκλεισαν βέβαια και τις κλινικές…

Ο αναβρασμός στην ελληνική ανώτατη παιδεία εντείνεται ενόψει της κατάθεσης του νομοσχεδίου για το νέο νόμο-πλαίσιο. Ποιος το έχει διαβάσει; Ποιος ξέρει τι ακριβώς θα λέει; Πέρα από τον τρόπο κατάθεσής του (μέσα στο καλοκαίρι), οποιαδήποτε άλλη αντίδραση επί του περιεχομένου είναι ανεδαφική. Και άκρως επιζήμια για τους φοιτητές…

Μία από τις λέξεις που ακούγονται τελευταία είναι η «δημοκρατία». Υποτίθεται πως οι αποφάσεις των συλλόγων παίρνονται με δημοκρατικές διαδικασίες. Ας δούμε μερικά παραδείγματα «δημοκρατίας»:

  1. Σε ποιους φοιτητικούς συλλόγους τηρείται λίστα ψηφοφόρων όπως στις φοιτητικές εκλογές; Σε πόσες συνελεύσεις φοιτητών δεν έχουν παρεισφρήσει εξωπανεπιστημιακά στοιχεία, όταν διαφαίνεται ότι η πλειοψηφία υπέρ της κατάληψης κινδυνεύει;
  2. Σε πόσες περιπτώσεις λαμβάνονται υπόψη οι τελειόφοιτοι φοιτητές που χάνουν την ορκωμοσία και πιθανώς μεταπτυχιακές σπουδές; Οι φοιτητές απαντούν ότι στο βωμό του αγώνα για ένα καλύτερο αύριο θα υπάρξουν και αδικίες. Το ίδιο βέβαια λένε και οι Αμερικανοί με τις «παράπλευρες απώλειες». Αλλά αυτοί είναι Αμερικανοί, ενώ εμείς φοιτητές…
  3. Ποιος έχει διαβεβαιώσει τους φοιτητές ότι αποκλείεται να χαθεί η εξεταστική; Ποιος ασκεί δημαγωγία και λαϊκισμό, εκμεταλλευόμενος το μοναδικό ίσως φλέγον ζήτημα για τους περισσότερους φοιτητές;
  4. Με ποιο δικαίωμα οι επιτροπές κατάληψης αποφασίζουν χωρίς να λογοδοτούν σε κανέναν; Με ποια εξουσιοδότηση προχωρούν σε τακτικές αντίθετες στις αποφάσεις του συλλόγου;
  5. Ποιος παραχώρησε το «δικαίωμα» της κατάληψης στους φοιτητές; Υπάρχει κανένας νόμος που να επιτρέπει στους φοιτητές να καταλαμβάνουν μια σχολή και να παρακωλύουν το εκπαιδευτικό και επιστημονικό έργο;

Οι φοιτητές μπερδεύουν τις έννοιες της ελευθερίας και της ασυδοσίας. Δυστυχώς γίνονται έρμαια κομματικών συμφερόντων και οδηγούνται σε αδιέξοδα. Κρύβονται πίσω από «σημαίες» και τίτλους: αριστερός, προοδευτικός, ανατρεπτικός, ελευθερία, ανυπακοή. Για να δούμε όμως πόσο προοδευτικοί είναι οι «προοδευτικοί»:

  1. Πώς αλλιώς μπορεί να χαρακτηριστεί κάποιος που έχει ακριβώς τις ίδιες απόψεις για δεκαετίες, αν όχι συντηρητικός; Πώς αλλιώς μπορεί να χαρακτηριστεί η γλώσσα που λέει ακριβώς τα ίδια, χρησιμοποιεί τις ίδιες λέξεις και εκφράσεις, εκφράζει τον ίδιο στείρο, ακατανόητο και μονότονο πολιτικό λόγο, αν όχι ξύλινη;
  2. Πόσο προοδευτική είναι η άποψη ότι υπάρχει ένα οργανωμένο σχέδιο για καταναγκασμό των φοιτητών και κατ’ επέκταση των εργατών; Πόσο προοδευτικός είναι αυτός που παντού βλέπει σενάρια συνομωσίας εναντίον του;
  3. Πόσο προοδευτικός είναι αυτός που αντιτίθεται σε κάθε τι νέο, με αποτέλεσμα τίποτα να μην αλλάζει; Πόσο προοδευτικός είναι αυτός που ουσιαστικά συντηρεί τη συντήρηση αποκλείοντας κάθε αλλαγή, με πρόσχημα την οπισθοδρόμηση;

Ας μην έχουμε αυταπάτες. Η ελληνική παιδεία βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή και χρειάζεται αλλαγές υποδομής. Η γνώμη μου σε γενικές γραμμές είναι ότι το νέο νομοσχέδιο είναι άτολμο. Χρειάζονται πολύ περισσότερες και βαθύτερες αλλαγές για να γίνει η παιδεία μας ανταγωνιστική.

Η κατάληψη είναι αδιέξοδο. Η χειρότερη επιλογή. Σε κάθε περίπτωση στρέφεται κατά των φοιτητών. Πολλά μειονεκτήματα, κανένα πλεονέκτημα:

  1. Η κατάληψη δεν κινητοποιεί την κοινωνία. Αντίθετα, συχνά φέρνει τους φοιτητές αντιμέτωπους με αυτήν.
  2. Η διαδήλωση στο δρόμο αναδεικνύει καλύτερα τα προβλήματα. Οι φοιτητές στη Γαλλία βγήκαν στους δρόμους, δεν έκλεισαν καμία σχολή.
  3. Αν η Κτηνιατρική Σχολή, ως μοναδική μη τελούσα υπό κατάληψη, διαφημιζόταν καλύτερα, οι φοιτητές θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν καλύτερα αυτή τη δημοσιότητα.
  4. Είναι μεγάλο ψέμα η διπλή εξεταστική το Σεπτέμβρη. Σε καμία, περίπτωση δεν πρόκειται να δοθεί. Και κανένας καθηγητής δεν είναι διατεθειμένος για κάτι τέτοιο. Στο κάτω-κάτω ας αναλάβουμε όλοι τις ευθύνες των πράξεών μας.
  5. Χάσιμο εξεταστικής δεν σημαίνει μόνο καθυστέρηση. Σημαίνει και απομάκρυνση από το αντικείμενο, με αποτέλεσμα το μάθημα να «βαραίνει» περισσότερο.
  6. Ειδικά για την Κτηνιατρική Σχολή, όλα τα «αιτήματα» των φοιτητών αποτελούν γεγονός για τη σχολή (προαπαιτούμενα, αξιολόγηση). Είναι ποτέ δυνατόν, να ξεγίνουν όλα αυτά που με μόχθο, προσωπικές θυσίες, υπέρβαση εμποδίων και ουσιαστική συναίνεση επετεύχθησαν από το 1987 μέχρι σήμερα; Η Κτηνιατρική Σχολή είναι στολίδι για το ΑΠΘ και την Ελλάδα. Ας μην την απαξιώνουμε για μικροκομματικά συμφέροντα.
  7. Το νομοσχέδιο θα περάσει ό,τι και να γίνει. Όπως και να το κάνουμε, η παιδεία δεν απασχολεί τόσο πολύ την ελληνική κοινωνία. Άλλη είναι η βαρύτητα του πολιτικού κόστους για το ασφαλιστικό και άλλη για το νόμο-πλαίσιο για την παιδεία. Και τελικά, αν η κυβέρνηση έχει λάβει την απόφαση να αψηφήσει το πολιτικό κόστος, η ψήφιση του νόμου είναι δεδομένη.

Επιτέλους! Τόσο καιρό ζούσαμε με την αγωνία αν θα καταληφθεί η Σχολή. Τώρα ησυχάσαμε…

Αλήθεια, αν κάποιος συνάδελφος από το εξωτερικό ρωτήσει τι συμβαίνει στα ελληνικά πανεπιστήμια πώς να του το εξηγήσω; Our school has been taken over? The students took over the school? They put a lock to the school? The students’ occupancy? Θα με κοιτάνε και θα γελάνε. Ας μου πει κάποιος το σωστό όρο…

3 Replies to “Επιτέλους, το κλείσαμε!”

  1. Μέχρι τώρα οι φοιτητές κτηνιατρικής ουδέποτε σκεφτήκαμε σοβαρά το ενδεχόμενο να κανουμε κατάληψη στην σχολή για πολλούς και διάφορους λόγους.Μήπως μετά τον φετινό αναβρασμό θα ανοίξουν οι ασκοί του Αιόλου;;

  2. Τελικά τα κατάφερε η κάστα των καθηγητών και εκτος από την υποκίνηση της κατάληψης πέτυχε και την λύση της εξεταστικής! Η διπλή εξεταστική που επιβλήθηκε σε κάποιους καθηγητές γύρισε μπούμερανγκ στους φοιτητές και αυτο φάνηκε και από τα θέματα των δύο εξεταστικών του Σεπτεμβρίου στο μάθημα της Χειρουργικής 2!
    Ενώ με χ διάβασμα στην 1η κάποιος έγραφε 10 στην δεύτερη ίσως κατάφερει απλά να πάρει 5 αν όχι να κοπεί!!!
    Απλά ντροπή!!!!

  3. @ tsegman

    Σε αυτό το blog επιβάλλεται η παράθεση επιχειρημάτων με αποδείξεις και όχι αοριστολογίες.